لیگ برتر

آخرین نتایج لیگ برتر و موضوعات مربوط به تیم های لیگ برتر

لیگ برتر

آخرین نتایج لیگ برتر و موضوعات مربوط به تیم های لیگ برتر

پخش مسابقات لیگ برتر فوتبال به روش من درآوردی !!!

 

                 

                    

                     شبکه ۳ سیما برای پخش دیدارهای لیگ برتر فوتبال ایران روش جدیدی را در پیش گرفته که در دنیا بی‌نظیر است.
پس از پافشاری مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون ایران، جامعه ورزشی با مقوله جدیدی به نام "حق پخش تلویزیونی " آشنا شد. مقوله‌ای که سال ها قبل در فدراسیون های اروپایی و برخی کشورهای آسیایی،‌ آفریقایی و آمریکایی که لیگ حرفه‌ای دارند، کاملاً تعریف شده بود. آنها بدون هیچ چالشی، این مقوله ورزشی- اقتصادی را مورد تائید قرار داده بودند؛ ‌اما در ایران شرایط فرق می کرد و برای نهایی شدن امضا حق پخش، اختلاف مسئولان فدراسیون با سران صدا و سیما، ماه ها نقل محافل شد.
سرانجام پس از کش و قوس های فراوان و برای آنکه فوتبال ایران از سوی AFC با مشکلی روبرو نشود، قرارداد حق پخش با مبلغ ۱۰ میلیارد تومان به امضا رسید تا هواداران ورزش و فوتبال گوشه ای از ورزش حرفه ای را احساس کنند. این مبلغ البته به گفته مسئولان سازمان لیگ در آستانه شروع نهمین دوره مسابقات به ۱۱ میلیارد تومان افزایش یافت.
با وجود نهایی شدن عقد قرارداد برای پخش نهمین دوره لیگ برتر، در روزهای اخیر مخاطبان تلویزیونی برای تماشای مسابقات با اتفاقات عجیب و غریبی از جمله پخش با تاخیر، قطع شدن بازی‌ها در حساس ترین دقایق،‌ تغییر زمان رقابت ها با دستور مسئولان شبکه ۳، پخش پیام های بازرگانی هنگام شروع مسابقات و ... مواجه هستند.
آمار نشان می دهد ورزش به ویژه فوتبال میان مردم ایران علاقمندان زیادی دارد. شهروندان برای تماشای یک مسابقه ورزشی در طول روز برای آن زمان خاص برنامه ریزی می‌کنند. به همین دلیل، بی احترامی نسبت به خود در این زمینه را نمی پذیرند؛ اگر چه در هفته‌های اخیر بدرفتارهایی متعددی را در نحوه پخش مسابقات را شاهد بوده‌ایم.

* برتری "افسانه جومونگ " برابر استقلال در لیگ قهرمانان آسیا
پخش یک مسابقه فوتبال، میلیون‌ها نفر را به پای تلویزیون ها می‌کشاند. بنابراین، برای حفظ این مخاطبان و برای جلب رضایت آنها می طلبد که رفتاری مناسب و در خور شان آنها از خود نشان دهیم.
استقلال، یکی از تیم های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا بود که در اولین مسابقه خود، ۲۱ اسفند ماه سال گذشته به مصاف الاتحاد عربستان رفت و میلیون‌ها ایرانی منتظر تماشای این مسابقه بودند تا عملکرد یکی از نمایندگان پرطرفدار خود را از تلویزیون نظاره کنند. اما در همان مسابقه، شبکه ۳ واکنش جالبی از خود نشان داد و با شروع نیمه دوم و جایی که مسابقه به لحظات حساس خود رسیده بود، به یک باره پخش مسابقه را به دلیل اخبار قطع کرد و مخاطبان در اوج ناراحتی تا دقیقه ۶۰ نتوانستند بازی را تماشا کنند.
در ادامه همین مسابقات و در ۲۹ اردیبهشت ماه، این شبکه به دلیل پخش سریال "افسانه جومونگ "، مسابقه استقلال ایران و الجزیره امارات را پخش نکرد تا این دیدار از شبکه دو پخش شود. صداوسیما برای پخش مسابقات درخواست تغییر ساعت می کند؛ اما چون نمی تواند به کارگردان سریال کره‌ای جومونگ این موضوع را بگوید، مجبور می شود این سریال را پخش کند؛ اتفاقی که کمتر شاهد آن هستیم.
* نوآوری شبکه سه برای پخش مسابقات لیگ نهم
با شروع نهمین دوره لیگ برتر و افزایش حق پخش به ۱۱میلیارد تومان، انتظار می‌رفت دیگر شاهد چنین اتفاقاتی از سوی شبکه سه نباشیم؛ اما با گذشت چند هفته و با توجه به رویدادهای مهمی از جمله برگزاری مسابقات جهانی والیبال، بسکتبال، فوتسال و دیدارهای لیگ برتر، نه تنها از این رفتارها کاسته نشد؛ بلکه بر شدت بی توجهی به خواسته مخاطبان نیز افزوده شد.
نتایج مسابقات تیم های ملی نوجوانان والیبال و تیم بسکتبال جوانان در رقابت های جهانی اهمیت ویژه ای دارد که متاسفانه در شرایط مطلوبی پخش نشد. به عنوان مثال، در مسابقه پایانی جام جهانی نوجوانان والیبال بین تیم های ایران و صربستان، ست اول و ست چهارم با تاخیر پخش شد و مسابقات جهانی تیم بسکتبال نیز اصلاً پخش نشد.
در زمینه فوتبال علاقمندان میلیونی این ورزش نیز روزهای خوشی را برای تماشای لیگ برتر نداشته اند؛ اگر چه عقد قرارداد حق پخش آنها را خیلی به آینده خوشبین کرده بود. نحوه پخش مسابقه ملوان و استقلال تهران در هفته چهارم و ذوب آهن و پرسپولیس در هفته پنجم خوشبینی علاقمندان میلیونی به فوتبال داخلی را به یاس تبدیل کرد زیرا هر ۲ مسابقه در شرایط بسیار بدی از این شبکه به بینندگان تلویزیونی ارائه شد.
دیدار تیم های ملوان و استقلال قرار بود ساعت ۲۱ برگزار شود؛ اما به دلیل پخش سریال تلویزیونی و دستور اکید مسئولان شبکه ۳، این مسابقه با یک ربع تاخیر برگزار شد. این در حالی است که پیش از آن اطلاع رسانی انجام نشده بود. با شروع مسابقه، برق ورزشگاه تختی انزلی در اواسط نیمه اول قطع شد. بعد از ۲۲ دقیقه تاخیر و با بازسازی مشکل برق ورزشگاه، بازی از سر گرفته شد، اما به دلیل پخش اخبار این مسابقه تا دقیقه ۳۵ پخش نشد و بار دیگر بر خشم و عصبانیت مخاطبان افزود چون بینندگان تلویزیونی علاوه بر تماشای مسابقه مجبور بودند در پایان خبرها، گزارش پایانی خبر را نیز تماشا کنند.
پخش سریالی، فوتبالی، خبری و بازرگانی مسابقه حساس تیم های ذوب آهن و پرسپولیس که شب گذشته برگزار شد یکی دیگر از شاهکارهای شبکه ۳ است و می توان از آن به عنوان یک بدعت در فوتبال حرفه‌ای یاد کرد که در هیچ جای دنیا چنین روشی مشاهده نمی‌شود.
البته نباید فراموش کرد این نحوه پخش سریالی مسابقات فوتبال فقط به شبکه ۳ سیما ختم می شود زیرا کسانی که ماهواره دارند؛ می توانند از خانه همسایه؛ بدون آن که برنامه مورد علاقه‌شان برشی بخورد، یک مسابقه فوتبال را از شبکه جهانی جام جم تماشا کنند.
بدون شک مسابقه ذوب آهن و پرسپولیس حساس ترین مسابقه هفته پنجم لیگ برتر بود و میلیون ها مخاطب را به پای گیرنده های تلویزیونی کشانده بود تا این دیدار حساس در ورزشگاه فولاد شهر را تماشا کنند، اما این مسابقه به دلیل پخش سریال تلویزونی و بنا بر خواست سران شبکه ۳ بعد از دقیقه ۱۳ به مخاطبان ارائه شد و در دقیقه ۷۳ هنگامی که بازی به اوج حساسیت رسیده بود، به دلیل پخش خبر مسابقه به یک باره و بدون اطلاع قبلی قطع شد و مخاطبان فوتبالی پای گیرنده های خود شوکه شدند.
پس از ۱۰ دقیقه، بازی دوباره پخش شد تا در مجموع شبکه سوم ۲۳ دقیقه را پخش نکند. همه این شرایط در حالی رخ داد که مسئولان صدا و سیما از قبل برنامه بازی ها را می دانستند و می توانستند با یک برنامه ریزی مناسب هم بازی را به طور کامل پوشش دهند و هم اخبار را پخش کنند اما پخش سریال و آگهی های بازرگانی برای مسئولان شبکه ۳ ظاهرا بیش از احساسات میلیون ها بیننده تلویزیونی اهمیت دارد.
در فاصله بین دو بازی ذوب آهن و پرسپولیس با دیدار استقلال و سایپا می شد اخبار را پخش کرد اما مسئولان شبکه ۳ ترجیح دادند در این فاصله آگهی پخش کنند و البته از پیام های بازرگانی بین سریال هم غافل نشدند تا مبادا خللی به هزینه های دریافتی وارد شود. در این میان ظاهرا بینندگانی که منتظر تماشای این مسابقه بودند هیچ اهمیتی نداشتند چرا که شبکه ۳ با این کار در واقع به آنها بی احترامی کرد.
* تایید پخش سریالی مسابقات از سوی رئیس
برای شفاف سازی بیشتر و برای یافتن علت اصلی خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس سراغ علی کفاشیان، رئیس فدراسیون رفت.
رئیس فدراسیون فوتبال در این باره گفت: صدا و سیما این اختیار را دارد که مسابقه را قطع کند و به پخش سایر برنامه‌ها بپردازد. این مشکلات تلویزیون است و یکسری مشکلات در این زمینه وجود دارد.
کفاشیان در مورد پخش با تاخیر برخی مسابقات مانند مسابقه تیم های ذوب‌آهن و پرسپولیس و قطع شدن بازی در دقیقه ۷۳ عنوان کرد: این مسائل مربوط به مدیریت صدا و سیما می‌شود و به فدراسیون فوتبال مربوط نیست. ما نیز در حوزه خود عمل خواهیم کرد و با عملکرد دیگر مسئولان کاری نداریم.
عزیز محمدی ، رئیس سازمان لیگ نیز در این زمینه واکنش خنثی از خود نشان داد و گفت: برنامه‌های ماه مبارک رمضان است و این‌گونه تداخل‌ها به وجود می‌آید.
وی ادامه داد: طبق قرارداد سازمان لیگ با صدا و سیما قرار شد ۲ بازی از هر هفته لیگ پخش شود و چنین مشکلاتی در قرارداد وجود ندارد.
محمدی گفت: برای دریافت پاسخ دقیق تر باید با مسئولان صدا و سیما صحبت کنید و دلایل را جویا شوید.
رئیس سازمان لیگ در حالی از تداخل برنامه ها در ماه رمضان صحبت می‌کند که پیش تر نیز شاهد چنین مواردی بوده‌ایم و مشخص نیست این عملکرد صدا و سیما و بی‌احترامی شبکه سوم به بینندگان تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.
خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس برای پیگیری این موضوع سراغ حسین آقازمانی مدیر گروه ورزش شبکه سوم سیما رفت اما وی در مورد این قضیه با بیان این که " در این باره صحبت نمی کنم " ترجیح داد هاشمی تهیه کننده برنامه لیگ برتر فوتبال را به خبرنگار فارس برای توضیح در این مورد معرفی کند.
هاشمی به فارس گفت: من فقط یک تهیه کننده هستم و باید مسابقات را پوشش دهم. اگر در کیفیت پخش مسابقات و یا برنامه ای که در این خصوص داریم مشکلی باشد من باید پاسخگو باشم.
وی افزود: ساعت بازی های دو تیم پرسپولیس و استقلال را به شبکه اعلام می کنیم و آنها در نامه ای معاونت سیاسی این برنامه را به اطلاع می رسانند. تصمیم گیری درباره این که برنامه های در نظر گرفته شده در آن ساعات پخش شود یا خیر بر عهده معاونت سیاسی است. حتی در مورد پخش سریال نیز مدیران شبکه تصمیم گیری می کنند.
تهیه کننده برنامه فوتبال برتر خاطرنشان کرد: من در مقام تهیه کننده نمی توانم جوابگوی انتقاد شما باشم و مسئولان شبکه باید در این باره صحبت کنند. شاید من هم به عنوان یک بیننده در هنگام پخش فوتبال با قطع آن و پخش اخبار آزار ببینم ولی این تصمیمی است که مدیران می گیرند.
پیگیری های خبرنگار فارس برای صحبت با پورمحمدی مدیر شبکه سوم سما نیز بی نتیجه باقی ماند. در دو بار تماس با دفتر وی با جمله " ایشان امروز در دفتر خود حضور پیدا نمی کند " روبرو شدیم.
بدین ترتیب است که احترام به مخاطب در رسانه ملی و شبکه ۳ گاهی اوقات جای خود را به پیام های بازرگانی و سایر موارد می دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد